Friday, July 20, 2012

puisi kembara ku

[Puisi Kembaraku]

Aku ini manusia,

penuh cacat dan cela,
jika manusia ingin mencari itu,
mereka pasti menjumpainya.

Adakala dirundung sedih,

maka aku berjalan dengan silap,
...
kadang dikelabui amarah,
maka aku berakhlak dengan salah.


Pernah satu waktu,

kala aku menimbang dosa-dosa,

hati berkata:

"Mari kita tidak lagi mengembara."

Berhenti sahaja,

dan tidak berbuat apa-apa.


Namun jiwa dan akal membantah,

"Pendosa macam kita yang patutnya lebih banyak bekerja!"

menebus dosa-dosa,

dengan amal dan kerja.


Maka kembara kuteruskan,

berjalan dan berjalan,

bukan tidak lagi melakukan kesilapan,

tetapi semakin hari semakin meneguk kematangan.


Aku manusia,

penuh cacat dan celanya,

jika manusia ingin mencari,

mereka pasti bertemu dengannya.


Tetapi itu tidak akan menghentikan aku,

aku silap aku minta maaf,

tetapi itu tidak akan sesekali mendiamkan aku.


Aku akan terus bergerak maju,

ke depan dan terus,

sambil memperbaiki diri dan kalbu,

biar nanti punya cerita untuk dikisahkan di hadapan Tuhanku

# puisi ni bukan aku tulis, ambil dari Hilal Asyraf official page.
# salam ramadhan kareem. 
# alhamdulillah syukur atas nikmat Allah, walaupun aku terus melakukan noda.. ada kemudahan yg tuhan berikan utk menyuluh kehidupan!!.. 
# tinggal 2 je lagi projek akhir vetsa.. majlis buka puasa & orientasi vetsa bulan 9 nanti.. lepas tu tamat sudah tanggungjawab yg diamanahkan.. bebannya terasa, tq Allah atas segala kemudahan & bantuan..

No comments:

Post a Comment