Monday, January 31, 2011

jom tengok

video

kebetulan terjumpa... jadi, nk share...

skrg tgh tgok citer ayoub.. ayoub baik lah.. nak jadi mcam ayoub... hehe

* lets share our happiness and feeling with others.. we need each other... support people around us..

thanks and salam..

Thursday, January 27, 2011

cukuplah..


cukuplah aku dah letih dengan dunia yg aku cipta sendiri..
aku letih dengan keputusan yang aku pilih sendiri..

dulu, aku terbaca sesuatu...
" ya Allah, jangan Engkau biarkan aku menentukan nasibku walaupun sesaat…"
aku tak paham apa maksud ayat ni..
hari ni aku fham dan tahu...
banyak keputusan yang aku buat, konon2 nya utk diri sendiri.. menjerumus diri sendiri ke ruang yg aku sendiri shaja yg tahu,,

hari ini...
aku serahkan nasibku pada yg Maha Esa..
biarlah Tuhan menentukannya..

cuti midsem


cuti midsem ni aku tak balik..
silap wat keputusan lg..
dah lama dah jnji ngan diri sendiri nak bwak adik2 aku gi jalan Kl..
tapi xdapt peluang..
dah la jrang2 jumpa..
semua duk jauh2..
tapi mungkin bukan hari ini..
insyAllah.., nanti aku akn cari masa..

agen perubah masyrakat

aku lupa, aku sebgai agen perubah msyrkat
teringat pesan pak sedare..
paan, nanti bila dah kerja..
jgn lupa diri.. bgunkan msyrkat kita..
bantu agama & bangsa kita..
bantu saudara-mara kita..
siapa lagi tempat mereka berharap..
jgn mlas, jadi lah yg terbaik..
agama & bangsa perlukan anak muda yg berjuang utk memartabatkan ummah..
begitulah kata pak sedara aku dgn penuh semngat..
aku hanya dengar melopongkn mulut..
ye lah zaman dulu x mature lg..
dulu 15 skrg 21 tahun dah..

lalai..

dah lama dah aku lalai
hidup dlam dunia sendiri
hidup dlam khyalan.
duk dlam keadaan selesa
smpai neuron2 dlm kepala xberfungsi sepenuhnya..
smpai bila aku nak lalai mcam ni...
smpai bila nk hidup dlm dunia sendiri..
smpai bila aku terus lemah...
ooooooo... ingatlah.. " orang lain dah jauh 1000 langkah kehadapan, kita pulak baru nak merangkak "
ibarat kata pepatah cina...
kejayaan bermula dengan langkah pertama..
so, jgn tunggu lagi..

farhan hanif
jumaat 28 jan 2011

Tuesday, January 25, 2011

when someone tell me..




1. Always be prepared
2. Take opportunity
3. Be focus, you main focus in UMK is learning..
4. Please take responsibility for your education
5. Please make your own standard.
6 Never think about the exam but think about the study..
7. Don let people to bring you down.
8. Please develope confident and strengthen your iman.
9. Must develope your own value system
8. Dont follow negative people

Sunday, January 23, 2011

kecewa..

dah sebulan berlalu,,, dh 6 mnggu dah berlangsung...

ak rasa cukup kecewa dengan diri sendiri...
bukan apa.. aku tak mampu nak kawal diri..
kekuatan ak hanya merancang sesuatu mende..
tapi sikit sgt yg berjaya..
kadang2 tamak nak buat banyak mende dalam satu masa...
tapi selalunya"yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran "
semalam ak tidur dengan penuh rasa kecewa...
bila bangun kompem lah rasa letih badan..
ye cukup kecewa dengan diri sendiri...
sebenarnya aku tak ada displin diri..
yang aku banyak buat tak lain dan tak bukan suka rosakkan diri sendiri..
bila dah susah barulah tercari-cari..
sebenarnya banyak sikap negatif yang aku ada..

aku tak kisah sngt pasal exam tak dapat jawab, sebab aku dah cuba buat yg terbaik..
walaupun byak juga yg kosong.... tapi tak pe, aku tau kemampuan diri aku..


mungkin aku manusia yang tak kenal diri...
dan tak tahu malu..
lalai + leka + khayal dengan dunia..
akhirnya merana..
dunia tak kemana..
akhirat terkesima...
masa tu barulah padan muka...
dan tamatlah riwayat seorang manusia..
di penghujung cerita yang gelap gelita..
yang hilang cahaya, di langit yg Maha Esa..

sekian terima kasih..
farhan hanif..

VETerinarians

World Veterinary Year 2011:

logo VET This year marks the 250th anniversary of veterinary education and profession. To veterinary professionals worldwide these 12 months are full of pride and meaning as they remind global audiences of their contributions to societies and the upkeep of animal health.

But veterinary professionals are involved in much more than treating diseases and injuries in domestic and farm animals. Over the years veterinary professionals have been playing significant and contributory roles in animal and human health and welfare, food quality, food safety and food security, ecology, ethology, epidemiology, physiology and psychology, development of drugs and pharmaceuticals, biomedical research, as educators and trainers, in wildlife conservation, and the protection of the environment and biodiversity.


Veterinarians working will deal with infectious and parasitic diseases in domestic animals and wildlife, as well as with veterinary public health. Some are involved in health crisis management, others in epidemiological surveillance, early warning and prevention systems, diagnostic laboratories and networks, socio-economic impacts and livelihood studies, policy analysis, environmental assessments, elucidation of livestock production systems and landscapes supporting disease spread and persistence, animal nutrition and feedstuffs, animal genetic resources management, and pathogen tracking and disease intelligence.


In short, veterinarians are multifunctional professionals helping societies and its animals to stay healthy and productive.




Friday, January 21, 2011

250th world veterinary year...

Welcome on the Vet2011 website

The world’s first veterinary school was founded in Lyon, France, in 1761, shortly followed by the Alfort veterinary school, near Paris, in 1764, both of them at the initiative of French veterinarian Claude BOURGELAT. This means that 2011 will mark the 250th world anniversary of veterinary education.

By setting up the world’s first veterinary training institutions, BOURGELAT created the veterinary profession itself. Thus, 2011 will also mark the 250th world anniversary of the veterinary profession.

Bourgelat’s genius did not stop there. As a result of his fruitful collaboration with surgeons in Lyon, he was also the first scientist who dared to suggest that studying animal biology and pathology would help to improve our understanding of human biology and pathology. 2011 will also mark the 250th anniversary of the concept of comparative pathobiology, without which modern medicine would never have emerged.

Therefore, it is not just the anniversary of the creation of veterinary training that we should be celebrating in France in 2011. The entire world should join with us in celebrating our veterinary profession, which has been working to improve both animal and human health for the past 250 years.

We hereby propose that 2011 should be declared:

"World Veterinary Year"

The major events of World Veterinary Year

24 January 2011
Official Opening Ceremony of the World Veterinary Year Versailles - France
From 13 May 2011 to 15 May 2011
World conference on veterinary education VetAgro Sup - Campus Vétérinaire de Lyon - France
From 10 Oct. 2011 to 14 Oct. 2011
International Closing Ceremony of the World Veterinary Year Cape Town - South Africa
logo vet 2011 logo CMEV 2011 logo WVC 2011

Tuesday, January 18, 2011

pujian bawa rebah..


sebenarnya lebihan pujian membawa rebah.. full stop!!!!

minggu depan cuti.... yeay!!!!!!! hehhe.. hepy2.. sem ni ingt tak balik cuti midesem.. mybe habiskan masa kat umk je.. nak gi jalan2 lah.. hobi ak sebenarnya gi tgok tempat orng @ melancong.. sebab jauh perjalanan. luas pemandangan ++++++ penat badan!!!!!. ingat nk gi jalan oversea tapi skrag ni tak dapat peluang lagi... sape2 nak ikut... jom2... suke2... giler2... penat2... tapi xpe2...

start sem baru ni.. sbnarnya ak kurang bersemnagt, tambah pulak subjek fuhhhhhh... byak giler yg kene ingat n hafal... ak dah la bab2 hafal ni slow sikit... my memory for short term is noot so good... but i will do my best..... after 4 weeks lecture.. many subjects that i'm still blurr.. actually, everything new is not easy for me..i need to reprogrammed my brain and neurons for it... mybe i should put agonist drug.. so, it can induce the signals between the nerve cells... then, the velocity between the synapse can increase.... ooooo..

next week, i have 2 quizes, parasitology and non-ruminant production..

ok... last but not least... " i will do my best and Allah will do the rest..."

salam..

Friday, January 14, 2011

cow doctors...


Model of Large Animal Clinic in Faculty Veterinary Medicine Jeli, UMK... huhu



video

Wednesday, January 12, 2011

jalan mudah nak berjaya... Teori Semut Hitam....

tak ada mende yg mudah dlm hidup ni dan hari ni...

semuanya perlukan usaha....

nak berubah n kekal dlm perubhan lgi la susah...

berusahalah selagi ada kekuatannn....
berdoalah selagi ada kemampuan...
mohonlah keampunan pada Tuhan...
insyaAllah ada keredhaAn..
jgan lupa Tuhan..
takut nanti tak ada bekalan..
untuk kehidupan masa depan...
masa depan pasti ada bagi yg ingin berubah..
sebab takut berubaaaah... nanti manusia kalah!!!

tiba-tiba terfikir sebagai org muda yg berumur 21 tahun apa yang ptut kita buat utk diri sendiri, ibu bapa,keluarga,agama,bangsa & negara...

teringat pesan kawan: Paan, kalau kita pandai jage diri sendiri... semua mende akan terjage ,,, kalo kita berjaya... semua mende terjaga..

kesimpulannya,,,,, JAGALAH DIRI SENDIRI !!

teringat lagi.. kata seorang brader kat ak.. "Paan, lau nak berjaye n jd luar biase kite kene fikir 10 tahun ke depan".. dia kata lg,, "paan lau nk berjaya, hari2 kene bisik dlam hati apa yang kita nak capai"... dia kata lg " paan, dlm 10 orng yg dekat ngan kita.. ada 2-3 org yg dengki ngan apa yg kita buat.. so kene hati2..."

akhir kata ; kata cikgu ak masa sekolah dulu2.. " paan, nak susah jd susah.. nak senang jd senang "...

so, jgn lupa apa org kata!!!...

Ni pulak pepatah Melayu pesan lagi : " Bergerak biar macam Semut Hitam dimalam yang gelap tidak berbintang, diatas batu yang hitam.."


selamat hujung minggu pada semua.. jgn tension2.. huhu.. salam sayang dan rindu...

salam..
esok test immuno.. tp xstart baca lg.. xkisah ape org nak kata!!!.. bereh deh..

21 tahun...

Tuesday, January 4, 2011

kucing terbiar...

first story......

FRISKES BUAT KAWAN-KAWAN


Hari ini Wewek buang tebiat...

Macamlah dia tau membaca. Rapat pulak tu...

tak takut mata rabun ke.


Tanda-tanda dia boring...

Kami Keluar . Wewek bawa kereta hehe...lesen P lagi. Jalan-jalan tengok kawan. Berbekalkan satu beg friskes.

Yang ditaja oleh seorang kawan.

Seronok nampak...

Terpegun tengok dunia luar...

Sekali sekala je.

Tak sabar-sabar...

terjun ikut tingkap ... Brutal ko.

Kawan yang mula-mula kami nampak.

Ibu dan anak kucing.

Tengah makan sisa makanan. Anaknya lari ...

Menyorok dalam semak. Kemudian...

kami nampak...

Ada kawan lepak bawah kereta...



takut-takut tengok kami.





Lena bawah meja makan.

Entah tidur kenyang atau lapar...Adusss...

"Meoww"... manja bunyinya.

Kami lihat , kawan ini comel juga.



"Hello"... katanya. Dlm bahasa kucing. Wewek tentu faham.



Banyaknya kawan...

ini sedang tidur ditangga, terkejut lalu bangun menyapa... "Meowww...".


Dalam longkang kecil cari makan...


Kawannya memerhati kalau-kalau ada orang buang makanan...






Disini...

Mau saja aku nangis...




Waktu balik jumpa lagi. "Meoww... ", bunyinya sama.

Tepi longkang.

Dia sakit... nampak tulang.

Lalu...

kami bawa pulang.

Bertambah satu kawan

Buat Wewek...

Hari ini...

satu beg friskes habis,

buat kawan-kawan.

~Wewek

2nd story..


Petang-petang selalunya bawa semua naik bukit ikut jalan tepi rumah. Lalu kebun orang. Kasi senaman sikit untuk kekuatan otot kaki, termasuk papanya, sambil menghirup udara yang nyaman sekali.

Kalau ada yang menyangka gambar atas ini hanya ada Peace sahaja, baik anda berjumpa doktor pakar mata. Itu tanda-tanda rabun warna, hahaha...perhatikan betul-betul. Siapa disebelahnya. Klik gambar untuk membesarkan image.

Nampak tak, si kecil Aman cepat belajar...tak lama lagi boleh bergandingan dengan Peace guard orang ramai naik bukit.

Cepat juga dia membesar. Lasak dan sangat cergas.


Ditemani kawan-kawan comel yang lain. Ok... ini gambar dua minggu lepas. Sebelum mata aman tercedera.

Ini Aman boy sekarang. Sebenarnya dia sudah besar tiga kali ganda dari mula-mula diselamatkan masa baby dua bulan dulu. Lebih kurang umurnya dua bulan sekarang ya. Semakin cerdik dan kuat main.


Teman baiknya hanya kucing-kucing. Oleh kerana kuku kucing sangat tajam, semasa bergurau itulah agaknya tertusuk mata kanan Aman. Pada satu pagi ternampak sebelah matanya jadi putih dan tersembul keluar, berair macam orang menangis.

Tinggal sebelah mata lagi. Sekarang jadilah aman A.K.U. atau anjing kelainan upaya. Kesian dia.

Wajah-wajah sedih aman. Muka sedih satu...


Muka sedih dua...
Muka sedih tiga...

terkejut dan takut matanya rosak, cepat-cepat bawa keklinik. Cage kucing dah tak muat lagi sebab saiz dia. Jadi terpaksa letak dalam kereta tanpa cage berlapikkan kain tebal. Dia macam tau bau ubat. Sampai klinik dia tak mahu masuk. Puas tarik tali ikat leher dia sampai tegang. Terpaksa dukung pulak. Risau mata orang yang melihat. Orang melayu kita... mujurlah diperhatikan semuanya tersenyum. Mungkin gelihati tengok gelagat aman. Lega sikit.

Kata doktor kemungkinan mata dia tak dapat diselamatkan. Sedih juga. Nasib tak dua-dua buta. Kalau terjadi apa-apa ..ialah mana tau akan datang kan, Tentu susah untuk dia berdikari.

Ini Memeng, anak Manja, teman main Aman paling rapat. Dan paling teruk kena lanyak. Tapi dia tak marah. Buat lah apa pun, dia diam je.



Makan pun sama-sama.


Ini Fefet. Mangsa buli kedua. Anak manja juga. Bila Memeng dah penat nak melayan.

Haha...macammana agaknya bila dah sebesar Peace nanti.


Ini pula black, baby baru... jumpa dikedai makan lepas hantar Aman keklinik. Fikir lima enam kali juga sebelum bawa balik. Takut tak termampu dijaga. Memikirkan rasa simpati lebih banyak. Bawa juga balik. Siapa-siapa yang rasa nak bela sila beritahu ya. Tapi tunggu dia sihat sikit. Sekarang tengah cirit birit.


Aman pelik dan sangat teruja tengok black, mungkin sedang berkira-kira untuk menjadikan mangsa buli.


Malamnya ada orang sedekah ikan kembung campur gelama 20 kilo. Ada lah sekotak besar. Banyak tu. Orang yang berniaga ikan di pasar malam taman melawati. Tuan Kurus tolong hantarkan. Tapi ikan ini khas untuk kucing dan anjing sahaja.... terima kasih. Doakan bisnes kamu sukses dan bertambah maju.

Ikan mentah Manja dan Kireen saja suka makan.Untuk Yang lain-lain kena masak dulu.

Akhirnya gambar terbaru manja dan anaknya. Tak boleh jadi ni. Nak kena mandulkan juga. Subur betul... sekali beranak sedozen hahaha...adoi. Mana nak cari klinik yang murah ya. Nak mandulkan semua, ramai tu...tapi klinik biasa mau ribu-ribu belanjanya

rujukan : http://kucing2terbiar.blogspot.com

Sunday, January 2, 2011

KISAH KUCING, KATAK DAN ULAR LIDI


Pagi ini...Ada suara halus tepi kolam.



Nampak 'Tiger' sedang mengendap atas rumput.

Ada sesuatu dicelah daun kering. Tiger terlompat-lompat , kakinya menguis-guis sesuatu ditanah.

Barangkali lipan. Tapi bila perhatikan betul-betul...

Rupanya, Katak puru...Bunyinya macam baby nangis. Halus...mendayu-dayu.


Sebab ada ular lidi sedang menelan kepalanya.



Tiger mencari posisi selamat, sambil bermain dengan ekor ular.


"Apa benda ni?"


Kemudian mencengkam badan ular dengan kuku.


Ular gelisah ... katak semakin kuat berbunyi. Kesian pula...


Tapi katak kan makanan ular...

Kalau umur dia panjang, mesti lepas punya. Tengok dulu...


Tiger terus menguis-guis badan ular.


Akhirnya...

Katak terlepas dari mulut ular, lalu terjatuh dalam lubang. Ular pun lari, menyusup dicelah daun. Kemudian hilang. Mesti dia kecewa, sebab tak dapat makan katak gemuk.

Gara-gara dikacau oleh Tiger.


Tiger mencium katak puru gemuk.

"Kau selamat sekarang, pergi main jauh-jauh..." katanya. Heheh...

Katak gemuk pun melompat-lompat, sambil berbunyi pelik. Sebab dia tak bunyi "Ong!...Ong! gedek! gedek!.



Tapi bunyi ...ehek! ehek!, macam bayi lemas. Mungkin sesak nafas kena telan separuh muka.


"Hey! Cepat lari...."


Katak gemuk jalan macam taiko. Dibelakangnya ada raksaksa jadi bodyguard.


Kemudian melompat dicelah pokok bunga. Tiger mengintai dibalik pokok.


Katak menundukkan kepala, sambil berkata...

"Thank you Abang comel".


"Bye bye!", tiger membiarkan katak pergi.

Walaupun tidak faham..., tapi Tiger telah menyelamatkan satu nyawa.



Hari ini ,

Tiger ialah Hero dihati katak gemuk. Ekekeke...

rujukan: http://kucing2terbiar.blogspot.com