Monday, February 28, 2011

kawan-kawan..



jangan berasa lemah..
jangan berasa selesa..
jangan takut...

kita hadapi bersama...
jatuh bangun kita naik bersama..
dengan syarat kita terus berusaha..

jangan kita risau tak dapat A
tapi msti kita risau kalau tak dapt knowledege..
belajar kerana exam jauh beza
kalau nak dibandingkan kalau belajar utk dpatkan knowledege..
tapi jangan lupa.. exam sebagai indicator bukan penentu segala-galanya..
paling penting niat kita.. berdoalah semoga ada sedikit pahala yang dikurniakan..

jangn kita asyik bandingkan diri kita dengan orang lain..
beljarlah utk terima diri sendiri...
mane sikap yang baik pada orang lain..
kita cuba contohi,,
percayalah semua orang ada kelebihan diri sendiri..

yakinlah..
beribu-ribu orang kat luar sana
dah berjaya jadi VET @ dr haiwan..
adakah diorang lalui jalan mudah..
TAK!!!!
jalan yang mereka lalui sama saja je dgn jalan kita..
tapi mereka dah berjaya..
kita baru di pertengahan..
kuatkan usaha ++ yakinlah pada tuhan..
cuma ada satu yang beza dengan kita..
kita FIRST BATCH..
ini yang bezakn kita dengan batch2 keluaran UMK lepas ini..
tekanan sbgai FIRST BATCH bukan mudah...

dalam kita sibukkan diri utk mengeluh..
jalan kita lupa utk TERUS BERUSAHA..
mengeluhkan tak menyelesaikan masalah..
tak salah untuk mengeluh..

bebanan yang sampai BENGKAK-bengkak kepala kita dapat hari ini..
percayalah... ianya satu training utk masa depan!!!!! we learnt work in stress...
hikmah nye bukan hari ini...
bukan jugak hari esok...
tapi MASA depan..

Ya Allah, bantulah kami,...

Saturday, February 26, 2011

terus hadapi..

terus hadapi
walau susah atau payah..
tiada lagi jalan mudah..
tak pe,,
kalau bengkak kepala pun..
byak CNS drug boleh gune..
antidepressant..
mybe anticonvulsant..
mybe lau nak rehat @ sleep skejap..
boleh amik sedative..
kalo terase sgat2 sakit hati nagn pharmaco n orang2 sekliling..
mybe leh amik analgesic = pain killer..
hahahha..
kalo rase chemical mediators for localised tissues xcukup..
cari histamine..
hmmm...
kalut2..
hhahahahhahahaahha..

gud luck semua!!!!

Thursday, February 24, 2011

moga dipermudahkan..

skrg aku cuba selesaikan academic load satu persatu..
menguraikan benang yang tersimpul..

aku berharap..
ada pahala yang diberikan olehNya utk aku
yang sedang menuntut ilmu..
sebab skrg ni..
yang ni je yg aku mampu buat..
xmampu lg nak berbakti pada ibubapa dan keluarga
wlaupun ak belajar byak yg kurang..
tapi aku cuba oh Tuhan..
mne yg termampu..
ditambah lagi dengan kelalaian ak..
yg semakin jauh..
permudahkanlah bagi ku.. dunia & akhiratku..

oh Tuhan..
izinkan lah aku maju ke depan..
aku tak percaya dengan CGPA..
aku hanya percaya dengan rahmatMu
untuk tentukan takdir hidupku..

Tuhanku..
engkau tentukanlah hidup & masa depanku..
jangan biarkan aku..
tentukan nasibku sendiri ..
sebab aku tak mampu mencorakkan diriku..
yg aku tau merosakkan diri..

ya Allah ya tuhanku,
ampunilah dosa kedua ibubapku
kaum keluargaku, guru2 ku...
rakan2 ku dan umat islam di dunia ini..

ya Allah,,
Tunjukkanlah aku ke jalan yang luruss.
bukan jalan orang yang yang engkau murkai dan jalan mereka yang sesat..

Amin..







Tuesday, February 22, 2011

kecelaruan..

yup!!!!
cukup celaru skrg... especially dlm hal akademik ni..
tuhan saje yg tahu...
ak takut jgak pasal exam..
tapi lagi takut kalau tak dpat nak kuasai knowledege tue..
tak ade knowledge nak buat apa2 pun kompem tak yakin..
rasanya otak semakin berserabut...

virology.. masih samar2..
parasititolgy... bukan samar, nmpak dah mcam malap dah..
pharmacology... bukan malap.. hampir nak gelap dah..
immunology.. masih mampu bernafas..
non-ruminat.. masih mampu bertahan..

betul lah orang ckap..
student perubatan memnag mcam ni..
no choice.. vet and medical same saje.
dua2 memang letih...
no choice....
kalo kita rasa tenang dan hepy ambik medic..
smething wrong la...

tapi ni keptusan yang dah dibuat...
ak redha..
syukur hari ini.. bila jumpa my academic advisor..
nmpak ade sikit sinar..
my academic advisor bukan vet...
orang biasa tapi ada belakang akademik yg hebat..
byak mende sempat borak hari ini...
dapat jgak lah.. ak mengeluh!!!!!!!!!!!!!!!
memang aku suka mengeluh..
ada tips baru yg diberi..
i have no choice...
mengalah @ lemah...
maju dan terus maju..

ak pun nak ckap mintak maaf..
lau ada tersilap kata dan bahasa...
kalo ade spae2 yg terasa hati...

aku marah kalo orang kutuk aku.. tapi ak pun kuat kutuk org lain gak!!!
ak marah org perli ak.. tapi aku pun kuat perli orang jgak !!!!!
aku marah kalo org puji ak... tapi ak gak suke puji orang!!!!
ak marah kalo sistem tak betul... tapi ak pun sebahgaian dari sistem tue...
aku kuat merungut...
tu lah aku...


sang tawal sakrata kata kpadaku

"Berjuang dengan caranya yang tersendiri,hanya sekadar untuk mencari kebenaran.Kerana dia percaya kebenaran tetap ada di sepanjang zaman..."




Friday, February 18, 2011

panasss..

menyanggah sikap dengan pemikirannn...

aku ni bukan jenis marah2 & buat2 bising...
kalo ade pun cakap sikit2 kat belakang...
kadang2 bukan xnak ckap kat depan...
tapi ak jenis tolak ansur byak mende...
tapi hak ak, ak akn jge sebaik-baiknya..!!!

dlm byak perkara..
ak tak kisah ape org nak buat..
buat lah.. ikut ape yg suke..
tapi demi kepentngan ramai...
ak kene amik tau jgak...

kdang2 ak jadi mrah
aku kesiankan mereka-mereka yg punya suara kecil..
yang bukan sape2..
yang nmpak diam & slow...
diam bukan lemah...
slow bukan lemah..
bila suara mereka tak didengari..
mereka jgak manusia..
yang ade perasaan & hati..
ingat takdir tuhan..
yang Maha Mengetahui.

so pada semua leader2
dan mereka yg terasa hebat..
dengar semua suara...
fikir dengan otak anda...

huhu.. lega2..

Monday, February 14, 2011

salam Maulidur Rasul

Junjungan Mulia


Tercipta satu lembaran sejarah
Di tanah suci Kota Mekah
Hari yang mulia penuh syahadah
Bermulalah sebuah kisah

Malam Isnin subuh yang indah
12 Rabiul'awal yang cerah
20 April Tahun Gajah

Lahirlah zuriat dan syahadah

Abdullah nama bapanya
Siti Aminah ibunya
Riang gembira menyambutnya
Lahirnya putra yang utama


Muhammad nama diberi
Gelaran yang terpuji
Nikmat Illahi sama disyukuri
Terima putra yang berbakti


Keadaan yatim anak mulia
Lahirnya bawa cahaya
Alam derita jadi gembira
Terima junjungan mulia


* sudah 14 abad lamanya, Nabi akhir zaman meninggalkan kita.. dibekalnya kepada kpada kita Al-quran & assunnah utk pedoman sepanjang hidup ini..
Jom kita tanya apa sumbangan kita pada agama??...

kita tak yah baca buku motivasi, xyah jumpa motivator..
jalan mudah.. jalan ringkas..
baca & tadabbur Al-quran.. yang kompem ada kat rak buku sebaris dgn buku2 vet kita yg tebal tue.. cuma kita tak nak cari masa baca buku AGONG tue,, sumber motivasi terhebat yg aku pernah jumpa..
ilmuan-ilmuan islam zaman dulu mne ade buku motivasi, mane ade ceramah motivasi.. mereka hidup dgn Alquran & assunnah...
tapi mereka mampu mengoncang dunia dgn penemuan2 baru, ilmu2 baru..

sebenarnya semuanya dah ada depan mata.. Tuhan dah tunjuk jalan mudah utk berjaya didunia & akhirat.. kita je yg tak pernah nak fahami, hargai dan syukuri...

MUHAMMAD SAW, TERIMA KASIH KERANA MEWARISKAN IMAN & ISLAM KEPADA KAMI...
JASA DAN BAKTIMU HARUM SELAMA-LAMANYA..



semalam pergi ceramah Maulidur Rasul dekat surau UMK, ustaz tu kata wajib @ fardu ain kita sebagai ibu bapa nanti utk beritahu kat anak kita siapa itu Muhammad SAW.. siapa beliau?? MANUSIA YANG TERBAIK DALAM SEJARAH PERADABAN MANUSIA>> MANUSIA AGONG>>>

* sudah2 lah berfoyaa2 dan membazir duit paan!!!


video

Saturday, February 12, 2011

hehe...


gud luck semua,,, !!!

Thursday, February 10, 2011

ada yang baru..

salam..
hari ni hari jumaat penghulu hari..

now, the real life journey has began...
between you and me...
and we see...
huhu..

semuanya nampak baik, nampak sempurna dari luaran.
tapi realitinya, hakikinya...
sebenarnya semakin hari semakin membusuk..
ni yg kadang2 jadi pada manusia..
ak xckp pd org... ak ckp pd diri sndiri..
ibratnya ak smbunyikan nanah dlm diri..
smkin hari smkin memakan diri,,
akhirnya...
full stop!!!!!

ada org ckap,
ak ni jnis yg bermotivasi..
hahah.. xpun sbnarnye,,
spe yg tau ak..
dia tau lebih..
jgn fikir yg nmpak tenang n hepy xade mslh..
actually..
kalau xade mslh sbnarnye, kita tak pernah buat apa2..

i'm good planner actually,
but im not really gud in action...
that always happen in me..

skrg,..
ak baru je dapat idea baru...
to prepare my mind..
start challenge my mind
in serious matter..
wait for me...
friends, plez pray for me..

salam n gud luck for mid term test for sdv 1& 2....

agar engkau terus berlari...

Akhi, kita ditemukan di medan yang mengajar diri kita menjadi pejuang. Peganglah semangat perjuangan itu, dan teruskanlah ketika sangkakala bertiup, tamar yang mahu ditanam harus terus ditanam. Maka dalam tiupan angin mehnah yang datang dengan 1001 hikmah ini. Janganlah duhai adinda, engkau berhenti berlari.

Berlarilah akhi,,,

Daku tidak mahu mebayangkan apa-apa tentang dirimu melainkan kau adalah seorang pejuang yang terus berlari..

Ke sebuah destinasi....

Salam perjuangan!!


Friday, February 4, 2011

perasaan

esok dh nk mula sem..
smbung lagi setengah sem..
7-8 minggu sebelum study week..
sekejap je mse berlalu..
cuti pun rasa sekejap..
xkan la esok dh msuk kelas..
brape byak lg keje yg bertimbun..
buku ape2 pun tak sentuh..
dah la take time utk otak nk refresh smula..

skrg ni ak berada kat tengah2 perjalanan..
xkan nak undur masa balik..
ni lah kptusan dan takdir tuhan..

jalan akan mudah kalo aku berusaha & berdoa
jd susah bila ak mals dn lemah ++ ikut hwa nafsu

ape yg berlaku dlm hidup ak skrg nie..
membuatkan ak sgt2 percaya " hidayah itu milik Allah'
& iman itu tak dapat diwarisi.....
ianya milik Allah..

sometime i make wrong decision in my action
i dunno know why...
mybe i shoud think everything deeply after this..


akhir kata..
semoga tindakan aku diredhaiNya..
aku dah tak snggup menyorokkan keburukan yg semkin berulat
yg wujud dldm jiwa skrg ni..

k salam..
selamt mju jaya buat semua...



Wednesday, February 2, 2011

baik & buruk..

baik & buruk..
jauh sgt beza,,,
satu baik... satu buruk.

paling aku takut..

baik di luar..
buruk di dalam..

Ya Allah, ampunilah ak..
bimbinglah hatiku..
Tunaikanlah hajatku..
Amin..