Sunday, April 11, 2010

Tolong orang????

Tolong orang???? Buat Baik???? …. hmm

Memang betul kita suka tolong orang…
Bila kwan kita ada problem… kita pun tanpa diminta cpat2 tolong dia… dan urusan diorang jdi mudah coz kita tolong dia… kita bantu dia… WE HELP THEM….
Tapi ada masenye, bila kita ada problem..kwan kita tu xtolong pun kita…

Kita pun bisik pada diri sendiri…. “Eh, aku ni selalu je tolong mamat@minah tu.. tapi bila ak ada problem… dia wat don’t know je…”
Kita pun ckap lagi kat diri sendiri…. “ Bukan ke buat baik akan dibalas baik…” hmmmmm….

Ni pe yg aku rase la… dlam hidup kita ni… kita xboleh la harap sgat yg orang akan tolong kita… walaupun kita selalu jeeeeee TOLONG dia…. dan jgn terlalu mengharap yg kita sentiasa akn ditolong walaupun DIA 2 kwan baik kita… hmmmm ada masanya DIA pun wat xtahu je… dan kita pulak jgan la MUDAH tersinggung dan terasa dgan dia… huhu

Ada kata dari ahli sufi “ Kita mesti INGAT apa yang orang buat baik kat kita , dan kita mesti LUPA kebaikan kita kat org” … kalau kita wat mcm ni, kita tak lah mengharap sgt org wat baik kat kita.. dan kita tak terkilan kalau dia xtolong kita… tapi kalau dia tolong kita…. memang baguslah DIA 2..

Buat baik kat orang lain.. INsyaAllah kita dapat PAHALA… tapi bila kita SANGKA BURUK kat kwan kita yang TAK mahu tolong kita .. kita akan dapat DOSA.. so mane yang BETTER?????

Namun, pastinya kawan yang baik akan tlong kwan dia.. dalam apa jua carapun.. susah atau mudah…. MESTI TOLONG PUNYA… walau bukan AH LONG huhuhu…. Konklusinya… teruskan BUAT BAIK… tanpa mengharapkan BALASAN dari orang lain… percayalah ALLAH akan memberi pertolongan kepada kita walau apapun caranya… kalau tak dapat kat DUNIA… mungkin di AKHIRAT akan tolong kita… mane la kita tahu kan????...

tapi INGAT jugak kalau orang tolong kita… jangan lupe ucap terima kasih kat dia… ingat tau… kalau semua ORANG wat mcm ni… memang bahagialah DUNIA ni…. Salam Kegembiraan dan kebahagiaan….

# khas buat pemilik blog yang ACAP KALI lupa kalau tak diingatkan ….

No comments:

Post a Comment